Logo the PeopleSkillz company
Strategisch Opleiden gaat door onder The People Skillz Company Lees meer
Thema

Het goede gesprek

Verzilver het potentieel van betrokken medewerkers

Je hoort de term steeds meer: het goede gesprek. Dat roept meteen de nodige vragen op. Want zou niet elk gesprek een goed gesprek moeten zijn? En impliceert het niet dat er één standaard is van een goed gesprek? Graag zetten we uiteen wat we ermee bedoelen, wat de voordelen zijn en hoe een training bij kan dragen aan je team en organisatie.

De cijfers

Over Het goede gesprek

Het goede gesprek gaat over het vergroten van de betrokkenheid van medewerkers. Maar wat heeft daarop invloed?

70%

Managers zijn voor 70% verantwoordelijk voor de betrokkenheid van medewerkers

41%

Betrokkenheid en de cultuur binnen de organisatie ziet 41% voor verbetering vatbaar

19%

Zoveel procent van de medewerkers is niet tevreden en ook niet productief

30%

Gelukkige medewerkers halen 30% eerder hun doelstellingen
Wat is het

Wat is het goede gesprek?

Het goede gesprek is een veelgebruikte term voor gesprekken die onderdeel uitmaken van een moderne gesprekscyclus. In de traditionele variant stonden vooral functioneren en beoordelen centraal in de gesprekken, wat tot veel demotivatie leidde. In dit gesprek komen juist andere onderwerpen aan bod, die bewezen invloed hebben op motivatie en daarmee prestaties en werkplezier.

Onderwerpen

Onderwerpen van het goede gesprek

Deze onderwerpen verschillen per organisatie. Veelvoorkomende onderwerpen zijn:

  • Uitdagende doelen en verwachtingen
  • Werkplezier
  • Werkdruk & balans
  • Ontwikkeling en groei
  • Sociale veiligheid
Training

Training Het goede gesprek

Een training in het voeren van dit gesprek roept vaak vragen op. Want als leidinggevende kun je vaak prima gesprekken voeren. Toch kan een training Het goede gesprek heel nuttig zijn. Je leert hoe je juist in lastige situaties kunt komen tot een positief gesprek wat medewerkers motiveert. Denk bijvoorbeeld aan:

  1. Medewerkers die onvoldoende presteren
  2. Medewerkers die zelf geen regie nemen over hun ontwikkeling of loopbaan
  3. Medewerkers die zich niet uit (durven te) spreken

Juist in deze situaties is het goede gesprek des te belangrijker, maar ook des te lastiger. Handvatten en het oefenen met deze gesprekken zijn dan heel welkom.

Voorbereiden

Het goede gesprek voorbereiden

Het voorbereiden van het goede gesprek komt de kwaliteit ten goede. Dat begint bij het doel bepalen. Wat wil je eigenlijk bereiken met het gesprek? Dat zal iets zijn in de trant van:

De betrokkenheid van de medewerker vergroten doordat hij of zij zich gehoord en gezien voelt en er goede afspraken zijn gemaakt over de toekomst, op de onderwerpen die er toe doen.

Dit doel moet uiteraard bij zowel de leidinggevende als de medewerker duidelijk zijn. Dat kleurt het gesprek en ook de voorbereiding. Vervolgens bepaal je:

  1. Wat de huidige betrokkenheid van de medewerker is. Doe dit bijvoorbeeld met onze gratis betrokkenheidsscan.
  2. Bepaal op welke van deze onderwerpen je tijdens het gesprek de diepte in wilt gaan met de medewerker.
  3. Schrijf voor jezelf op waarover je concrete afspraken wilt maken.
  4. Bepaal tijdens het gesprek wie deze afspraken vastlegt en op welke manier.
Podcast
Podcast 33 snel en eenvoudig betrokkenheid vergroten

De makkelijkste manier om betrokkenheid te vergroten

Snel en makkelijk een grote stap maken in het vergroten van de betrokkenheid van je mensen? In zeven minuten weet je hoe je zonder budget en met een hele kleine tijdsinvestering grote stappen kunt zetten.
Play button
Luister - 7 minuten
Voorbeeld

Voorbeeld van een goed gesprek

Leidinggevende Mariska voert het goede gesprek met Abdel, een IT specialist die al een paar jaar werkzaam is bij de organisatie. Mariska heeft de betrokkenheidsscan vooraf niet in laten vullen door Abdel, maar loopt ter voorbereiding wel de onderwerpen door waarvan ze verwacht dat die belangrijk zijn om bij stil te staan. Ze besluit de volgende drie onderwerpen alvast uit te werken met een aantal vragen die ze wil stellen.

  1. Ik kan mezelf zijn (sociale veiligheid)
    Het is een roerige tijd geweest in de organisatie. Wat heeft dat wat jou betreft voor impact op de sfeer in het team? En kan jij eigenlijk volledig jezelf zijn, zowel in het team als in de rest van de organisatie? Voel je je gewaardeerd?
  2. Verwachtingen en functioneren
    Ik heb niet altijd het idee dat we op één lijn zitten qua prioriteiten in het werk. Ik merk dat klanten niet altijd snel een reactie krijgen. Wat zijn wat jou betreft de prioriteiten in je werk? Is het jou duidelijk wanneer je het goed doet? Graag wil ik een aantal concrete afspraken voor de komende maanden maken.
  3. Persoonlijke ontwikkeling en groei
    We vinden het als organisatie belangrijk om continu in ontwikkeling te blijven. Wat zie jij als speerpunt voor jezelf hierin de komende maanden? Ik zou je willen inspireren om ook buiten inhoudelijke ontwikkeling in het IT vak na te denken. Als het nodig is, dan hebben we intern een HRD adviseur met wie je kunt sparren over je ontwikkeling.

Mariska neemt zich voor om Abdel de afspraken te laten samenvatten op de email, uiterlijk een dag na het gesprek. Dan is het nog vers.

Waarom The People Skillz Company?

Veel organisaties worstelen met diverse problemen op personeelsvlak, zoals een hoog verzuim, disfunctionerende medewerkers en leidinggevenden die onvoldoende de menskant van hun vak beheersen. Wij helpen om met behulp van de juiste people skills deze problemen op te lossen en zo een cultuur te creëren waarin medewerkers blij en betrokken zijn, de beste prestaties laten zien en daardoor zowel de mens als de organisatie groeit.

Het voeren van goede gesprekken is ons specialisme. Wij werken daarin alleen met zeer ervaren trainers en nemen de gewenste verandering in de organisatie als uitgangspunt. Trainingen zijn daardoor altijd maatwerk, zodat er een duurzame verandering in beweging wordt gezet.

Ons aanbod

Trainingen over het goede gesprek

Altijd op maat voor jouw team of organisatie
Inspiratie

Lees, luister en ontdek

Meer over dit onderwerp
Het goede gesprek voeren

De dialoog als essentiële vaardigheid van een leidinggevende

Podcasts
Als leidinggevende voer je veel gesprekken. Deze hebben veel invloed op jouw medewerkers en op jouw eigen werkplezier. Jouw Dialoog Skills moeten dus in topvorm zijn.
lees verder
betrokkenheid medewerkers stimuleren

Betrokkenheid van medewerkers stimuleren

Podcasts
Voorkom dat medewerkers in je team of organisatie vertrekken en focus op betrokken medewerkers. Hoe? Dat hoor je in deze podcast.
lees verder
Podcast 37 Samenwerken met medewerkers

Hoe bouw je een band op met je medewerkers, ook als het niet vanzelf gaat?

Podcasts
Als leidinggevende kun je niet met iedereen uit je team lezen en schrijven. Maar hoe zorg je ervoor dat je jouw voorkeur niet in de weg staat aan het zijn van een goede leidinggevende?
lees verder